středa 9. prosince 2009

Prezidentský guláš

V životě jsem nevařil guláš. Ani nevím proč - možná mne odrazovala délka přípravy nebo tak něco - nevím. Každopádně - jak se blíží Silvestr, který budeme trávit jako banda na chatě, tak mne napadlo, že bych letos mohl uvařit něco pro všechny, abychom pořád jenom nechlastali a nepojídali polívky z pytlíku (a většinou ani to ne). Takže jsem se rozhodl si to nejprve doma vyzkoušet.

Prezidentský guláš je recept od Václava Havla. Můžete si o tomto bývalém prezidentovi myslet, co chcete, ale jak se vařilo na Hrádečku - to se musí nechat. Jak jsem právě zjistil, tak pod názvem "Havlův guláš" najdete na internetu mnoho receptů, které se mnohdy odlišují a to i dost podstatně. Mnou popisovaná varianta je o něco komplikovanější, než ostatní. A jelikož jsem si na první pokus moc nevěřil (navíc jsem nikdy tyhle věci nedělal), tak jsem to blbec nefotil. Přitom se to TAK povedlo.

Hlavní důvod, proč jsem se rozhodl guláš také vyzkoušet byl ten, že jsem chtěl udělat něco nového. Takže se mi doma sešly tyto ingredience:

1 kilo hovězího masa (ideálně kližka, já měl kombinaci zadního a krkovice)
1 kilo cibule (je základ státu)
čtvrt kila slaniny
půl litru červeného vína (nemusí být vysloveně luxusní, ale krabicáky nebrat!)
mletá paprika
majoránka
sůl
pepř
jedno až dvě rajčata
krajíc chleba bez kůrky nebo syrový brambor
jalovec
rybízová marmeláda (lze použít i jinou, sladší variantu)
půlka celeru
několik mrkví

Maso očistím a nakrájím na kostky. Ze zbylých odřezků si udělám rychlý vývar - do malého hrnečku si dám vodu, sůl, pepř a kousky odřezeného masa - nechám to vařit po celou dobu. Vývar se bude hodit při ladění chutě.

Do mé věrné titanové pánve hodím nejprve nakrájenou slaninu a počkám, až se mi to trochu rozpustí - plotýnku mám puštěnou naplno. Následně přidám maso a prudce ho opeču ze všech stran. Zatímco se mi maso takto chystá, nakrájím si nahrubo cibuli a vidím-li, že je maso dostatečně zatažené na povrchu, přidám cibuli, promíchám, přidám sůl, pepř (není od věci chilli paprička, ale tu jsem bohužel neměl) a podliju červeným vínem - tak, aby maso bylo skoro ponořené. Ztlumím plotýnku asi na polovinu, přiklopím a nechám dusit.

Proces dušení trvá dlouho, to je snad jediná nevýhoda tohoto pokrmu - ale stojí to za to! Navíc - není potřeba u toho pořád stát a hlídat to, já jsem třeba v pohodě hrál Burnout Paradise.

Když se už tak po hodině zdá, že maso začíná měknout, očistím si celer a mrkve a nakrájím si je na menší kousky. Do hrnce dám olej a zeleninu si orestuji. Nakonec přisypu červenou papriku a jalovec a dbám, abych to nepřipálil. Takto připravenou zeleninu vmíchám do guláše, rovněž přidám jednu až dvě polévkové lžíce rybízové zavařeniny. Rybízová je jednoznačně nejlepší. A trochu majoránky!

Rajčata spařím a oloupu, nakrájím na kostky a rovněž přidám do guláše. Ochutnám a vidím, že víno bylo možná moc kyselé - přidám trochu vývaru z malého hrnečku. Možná byla vína naopak málo? Trochu přidám vína. To samé se solí a pepřem - když je málo, tak trochu přidám. Všechno pořádně promíchám a nechám zase dusit, asi tak hodinu.

Na závěr přidám něco na zahuštění, stačí tak krajíc chleba nadrobit, ale lze také nastrouhat syrový brambor. Nechám to pořád dusit pod poklicí, klidně ještě půl hodiny. Konzistence se stane "správně gulášovitá", stojí v tom lžíce, maso se musí rozsypávat. Takže nezbývá než servírovat a oblizovat se.


I když příprava trvá 2-3 hodiny, dá se to dělat ve velkém a není to náročné na pozornost. A ta chuť - garantuji, že nic takového jste nikdy nejedli. Trochu to připomíná svíčkovou, ale takovou jinou. S chlebíkem, rýží či knedlíkem - velice sytý a chutný guláš, který v restauraci nedostanete.

Žádné komentáře:

Okomentovat