pondělí 9. listopadu 2009

Thajská polévka

Asi tak před rokem jsem byl na návštěvě u známých, kteří se přímo vyžívají v exotických pokrmech, neboť hlava rodiny hodně cestovala a má něco navařeno. Suroviny, jako nakládaný kaktus, nejrůznější koření nebo pálivé pasty jsou u nich vítaným doplněním tabule. Když jsem pak viděl, jak dělal omáčku za pomoci kokosového krému, řekl jsem si, že bych také mohl něco takového zkusit. Po chvíli Googlení jsem našel tento recept na Florentyně, který se od té doby stal pravidelnou součástní našich obědů i večeří. A jelikož jde o polévku, které se nejde přejíst, bude to pěkný "první recept" i pro tento blog.

Co asi tak budeme potřebovat?

Kuřecí vývar: kus kuřete s kostí, mrkev, petržel, cibule, celer, sůl, pepř.
Polévka: kus krůtího nebo kuřecího prsa, kokosový krém, lžička chili pasty, kari, pórek, vlasové nudle, rajčata (docela dobré se dělají i loupaná či krájená v plechovce - v zimě je to dobrá alternativa).

Plechovka rajčat a plechovka kokosového krému na jeden hrnec stačí. Momentálně jsem nesehnal jiné balení toho krému, tak jsem vzal raději tři malé.

Základem je kuřecí vývar. Na Žižkově jsem kupoval v řeznictví kuřecí skelety, ale kdekoliv se dají koupit nějaké kusy kuřete i s kostí, které jsou na vývar vhodné. Obvykle kupuji nějaké to stehýnko a pak pár křidýlek. Není od věci velké kusy zbavit kůže před vařením, polévka se mi pak zdá méně tučná, ale obvykle to nikomu nevadí. Dále k vývaru použiji půlku celeru, jednu dvě petrželky, jednu dvě mrkve a jednu větší cibuli. Okrouhanou zeleninu dávám do hrnce celou nebo překrojenou na půl, aby se to tam hezky vešlo. Je možné i zeleninu nakrájet a v polévce ji nechat, ale v případě celeru a petržele to není nejlepší nápad. Obvykle tedy zeleninu nenechávám ve finálním produktu, proto ji tam dávám celou, aby se dala snadno vyjmout. Trochu soli a pepře a po vložení do studené vody dovedu k varu a nechám to nejméně hodinu vařit na mírném plameni. Vařit klidně co nejdéle, maso musí od kostí odpadat, výhodou je papiňák. Pro ty co nevědí - maso do studené vody je na vývar, do horké vody je to na maso.

Vody dávám skoro plný hrnec - hodně se jí vyvaří. Taky je vidět, že jsem vodu přidal až po zelenině a masu, tak mám jistotu, že se mi tam vejdou další přísady.

Samotnou takzvanou thajskou polévku, která má s thajskem společnou tak leda chilli (a to ještě kecám), považuji za rychlý recept - když už máte hotový vývar. Sám se snažím dělat vývary co nejčastěji, protože mají univerzální použití a promění mnoho běžných jídel v lahůdku. Zatím jsem ale nevyřešil problémy se skladováním a tak dělám vývary na jedno použití - ale do budoucna bych chtěl mít zásobu.

Vyjmuté maso a zelenina. Konkrétně mrkev by se dala nakrájet a v polévce klidně nechat, není to špatné, ale nedělám to často.

Před dokončením vývaru si nakrájím si krůtí či kuřecí prso na menší kousky a osmahnu to na trošce oleje. Když je to hotové, popráším lehce kari. Nedávat kari dřív - když se dlouho smaží, tak zhořkne a kazí to chuť na nepoživatelnou.

Masa přídávám podle toho, kolik masa mi zbylo z obraných kuřecích kostí. Obvykle tak čtvrt kila. Tohle je už hotové, poprášené trochou kari. Pokud je polévka čerstvá, kari se i v lázni na mase udrží a doplňuje zajímavě chuť.

Když je vývar hotový, vyjmu veškerý obsah a maso oberu o kůži, kosti a chrupavky. Větší kousky masa ještě překrojím nebo prostě rukou natrhám. Přichází čas na druhou část práce.

Do hrnce dám obrané maso, kokosový krém, čajovou lžičku chilli pasty (raději méně, když nemáte odhad!), osmahnuté kousky masa s kari, nakrájená rajčata a hrst vlasových nudlí - s těmi také opatrně, aby neudělaly z polévky kaši. Krátce pár minut povařím. Polévka by měla mít hustou konzistenci, ale to ve smyslu pevných přísad - samotná polévka je pořád tekutá.

Po přídání kokosového mléka a rajčat to vypadá asi takto, voní to parádně!

Po naservírování na talíř to ještě ozdobím nadrobno nakrájeným pórkem. Polévka je velice vydatná a s kouskem chleba dokáže nahradit hlavních chod. Zejména v zimě je žádoucí, perfektně zahřívá. Jeden dva talíře thajské polévky zasytí na půl dne jistě. A je dobrá i jako předkrm na párty, vydržíte pak více vínka ;).

Výsledná konzistence - hutná!

Žádné komentáře:

Okomentovat