pondělí 16. listopadu 2009

Arabské maso

Hned z kraje musím vysvětlit, proč tomuto pokrmu říkám tak, jak mu říkám. Můj kamarád Martin hodně cestoval po blízkém východě a i jinde - no a jestli je na něm poznat jeho láska k dálavám, je to nejlépe vidět na jídle. Nebojí se používat věci, které v obchodě přehlížíme a to co se u nich servíruje je vždy zajímavé a velice chutné.

Přibližně před rokem jsem byl pozván k sestře na "Arabskou noc". Večírek, kdy se strašně přežereme a tak. Byl jsem zrovna ale dlouho v práci, neměl jsem moc možností něco vymýšlet a tak jsem na poslední chvíli volal Martinovi, jaký by to recept mi doporučil, abych jej mohl vydávat za arabský. Poradil mi jednoduchý recept, kde suroviny jsem koupil v nejbližším krámě a slavil jsem s ním na arabském večírku úspěch. Odtud tedy "arabské maso", i když to nemá s arábií asi nic společného.

Konzistence pokrmu má několik výhod. Jednak - není k tomu potřeba prakticky žádná příloha. Chuť celého pokrmu je naprosto úžasná a pro většinu lidí nová, zajímavá. A taky jde o jeden z nejjednodušších a zároveň nejlevnějších a nejrychlejších receptů, které se navíc dají i po nějakou dobu skladovat v lednici a rychle je dodělat. V zásadě to připomíná falafel, ale hlavní surovinou je maso.


Čtyři lidi se přecpou z tohoto dávkování:
Půl kila hovězího mletého - mám rozbitej mlýnek, takže musím potupně kupovat, majitelé elektrických mají výhodu a umelou si masíčko dle chuti.
Kuskus - dávám asi tak polovinu balení, takže asi tak 150 gramů tuším. Někdy ještě maličko přisypu - viz dále.
Hřebíček - umlít malou hrstičku hřebíčku, já to pořádně překrájím nožem.
Mandle - dají se koupit i nasekané - já si je rád pořádně překrájím nožem - takovou větší hrst, klidně více.
Cibuli jednu velkou, mletou skořici.
Několik stroužků česneku a jogurt na omáčku.


Postup je jednoduchý. Dobře namletý hřebíček, kuskus, mleté maso, nasekané madle dám do mísy (v mém případě titanové pánve) a pořádně promísím. Musí vzniknout takové těsto s rovnoměrným rozšířením kuskusu v hmotě. Pokud se mi zdá, že je pořád moc masa, tak přisypu trochu kuskusu. Není účel udělat maso a kuskus v poměru 1:1, ale aby to získalo žádanou sytost, musí být na povrchu hmoty kuskus hodně vidět. Stejně tak - pokud nevoní hřebíček již při tomto mísení, je dobré nějaký přidat. Rovněž přidám sůl, ovšem já s ní šetřím - přidat se dá kdykoli a hlavně bude slaná jogurtová omáčka, tak opatrně.


S masem se nyní dají dělat psí kusy. Zkoušel jsem ho dělat v grilovací pánvi naplacato, ale poslední dobou se mi osvědčilo těsto rozdělit na čtyři kusy a udělat takové koule. Masa je tam 125 gramů, což je společně s kuskusem příjemná porce, která zasytí. Každopádně - v tento okamžik je dobré maso, které nesníme, schovat do lednice, jeden dva dny to asi vydrží (ověřeno).

Koule masa podliju trochou vody a dám péct do trouby. Vypékající se šťáva se vsákne do kuskusu, unikne leda jen trochu tuku. Při těch 180° je maso upečené celkem rychle, asi tak dvacet až třicet minut maximálně. Na povrchu vznikne tvrdší kůrka, ale uvnitř je to propečené a měkké. Hotová koule je trochu sušší (záleží na masu i prosolení) a proto si uděláme stranou jogurt s česnekem.

Dříve, než se do toho pustíme, osmahneme si na pánvi nahrubo nakrájenou cibuli. Když je už hotová, poprášíme ji skořicí. Zde ještě podotknu, že v původním receptu se takto připravená cibule přimíchala do masového těsta a peklo se to jako celek. Osvědčilo se mi to ale dělat zvlášť.


Nevím, jak kdo miluje česnek, ale my ho doma zbožňujeme. Na malý kelímek jogurtu dávám 3-4 stroužky, které tam namačkám a přidám docela dost soli. Mám raději, když je maso okořeněno hřebíčkem a teprve dle množství jogurtové omáčky si reguluji další příchuť. Navíc - skořicová cibulka chutná taky skvěle i s tím jogurtem, tak to tak servíruji.


Mnozí mají tendenci k jídlu přikusovat chléb - ono to opticky vypadá opravdu trochu chudě. Ale zaručuji, že je to dost syté, takže bych přidal maximálně tak čerstvou zeleninu.

1 komentář:

  1. Krome toho, ze sem pisu abych Daveovi udelal radost, tak tohle me zaujalo a na 100% to vyzkousim!

    OdpovědětVymazat